تعزیه امسال

مراسم تعزیه خوانی در رابر …

تعزی و تعزیه خوانی در رابر قدمتی دیرینه دارد.

مراسم تعزیه خوانی یا شبیه خوانی ، محرم امسال در حسینیه رابر برگزار شد و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

چند سالی بود که بنا به دلایلی ( ما تو وبلاگ بحث سیاسی نمی کنیم !!! ) مراسم شبیه خوانی توی خود رابر برگزار نمی شد و مجبور بودیم بریم روستاهای اطراف مثل ننیز یا جواران . اما امسال رسما شبیه به رابر برگشت و توی حسینیه شبیه خونی انجام شد. ( البته سال قبل و قبل ترش هم شبیه توی رابر برگزار شد،اما شکل رسمی نداشت و مجری شخصی داشت)

اینم عکسای مراسم تعزیه امسال :


(همینطور که توی عکسا میبینین ، ساختمان حسینیه رابر در حال ساخته.(سوله نیمه ساخت توی عکسا مشخصه).روز عاشورا از مردم برای هزینه اتمامش درخواست کمک کردن.کسایی که تواناییشو داشتن ، زمین و پول و حتی سیمان هدیه کردن.خیلیا هم کمک های نقدی (هرچند کم) کردن.یه تعداد برگه هم بین مردم توزیع شد که شماره حساب حسینیه جامع رابر برای کسایی که میخواستن وجه نقدی به حساب حسینیه بریزن رو روش نوشته بود.من الان اون شماره حساب رو ندارم.اما اگه کسی از شما عزیزان خواست کمک نقدی برای اتمام ساختمان حسینیه کنه ، میتونم شماره حساب رو پیدا کنم و در اختیارش بذارم.(حداقل ما هم تو زندگیمون یه کار خیری انجام داده باشیم!!)

اگه کسی نیاز داشت به شماره حساب ، توی قسمت نظرات بگه تا بپرسم و در اختیارش بذارم…


پی نوشت ، به نقل از : پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری استان کرمان

گفت و گو با مرید قنبری ، پیشکسوت تعزیه

مرید
قنبری که شبیه خوانی را از ۱۳ سالگی آغاز کرده است، بیش از نیم قرن است که
در استان کرمان تعزیه می خواند. او معین البکاء، مخالف خوان و پژوهشگر
تعزیه است.

پیشینه تعزیه را بگویید :

– قدمت
تعزیه در کرمان به دوران صفویه برمی گردد. من این مطلب را در نخستین کنگره
تعزیه در ایران که در تهران برگزار شد نیز گفته ام و اسنادی از جمله خنجر،
شمشیر، سپر که از پوست کرگدن ساخته شده ارائه کردم. اینها وسایلی بودند که
در آن زمان برای اجرای تعزیه استفاده می شد. آنچه که مسلم است اوج تعزیه
در رابر به زمان قاجار برمی گردد. وقتی که فتحعلی شاه قاجار از رابر زن می
گیرد، تعزیه را در آن جا می بیند و کمک هایی هم به این هنر مقدس می کند.
تکیه ای در منطقه ی ما بوده که قسمتی از آن شبیه عالی قاپوی اصفهان ساخته
شده بود. نقل است زمانی که کریم ننیزی یا کربلایی اکبر رئیس که از تعزیه
خوانان آن زمان بوده اند شروع به خواندن می کردند صدای آنها تا دو فرسنگی
محل اجرا (تکیه) شنیده می شد. زمانی که کارشناسان میراث فرهنگی مدارکی
درباره ی این حسینیه جمع آوری کردند دانستند که نوع معماری این بنا به
گونه ای بوده که صدای تعزیه خوان تا فرسنگ ها آن طرف تر شنیده می شده.
چیزی که با سیستم های صوتی پیشرفته این زمان هم کمی دشوار است. حتی جایگاه
تماشاگران نیز به صورت تفکیک شده و طبقه بندی شده بوده، مثلاً جایگاه
تجار، خوانین، اعیان و … یعنی محلی اختصاصی برای اجرای تعزیه که
متأسفانه در اثر نا آگاهی و قدرنشناسی، این مجموعه از بین رفته است. هم
چنین تعداد زیادی نسخه وجود داشته که به مناسبت های مختلف در طول سال در
آن محل اجرا می شده است.

نسخه هایی که اجرا می شده بیشتر زمینه ی کجا بوده است؟

زمینه ی خود کرمان.

این نسخه ها الان موجود است؟

تعدادی
از این نسخه ها موجود است اما نه نسخه ی اصل، به صورت بازنویسی شده که هم
اکنون نیز در مناسبت های مختلف اجرا می شوند. تعدادی از دوستان بر این
باورند که کرمان دارای نسخه ی مخصوص یا زمینه ی خود کرمان نیست اما ما در
کرمان مناطقی داریم که در آن ها تعزیه هایی با زمینه ی خود کرمان، اجرا می
شود. مثلاً منطقه ی جوپار یا منطقه ی رابر، که متأسفانه چون پژوهشی در این
زمینه نشده، یا بهتر بگویم کسی به فکر جمع آوری این نسخ نبوده و هم چنین
گروه های تعزیه ی کرمان بیشتر از زمینه های سایر مناطق ایران استفاده می
کنند باعث شده که خیلی افراد به این نتیجه برسند که خود کرمان دارای زمینه
ی تعزیه نیست.

اما
چند سالی است که بنده شروع به جمع آوری این نسخه ها کرده ام، که انشاءالله
تا قبل از برگزاری دومین سوگواره ی سراسری تعزیه (سال آینده) طی کتابی با
عنوان «تعزیه در کرمان» تقدیم دوستان خواهم کرد.

فرمودید نسخه ها بازنویسی شده، بازنویسی این نسخه ها را خود شما انجام داده اید؟

بله؛
من با لطف خداوند توانسته ام بعضی از نسخه ها را بازنویسی کنم. مثلاً برای
صحنه ی ورود شبیه حضرت علی اکبر (ع) به میدان، قسمت گفتگوی ابن سعد با شمر
را این گونه سروده ام :

شمر : یا بن سعد! بنما نظر برخیز پیمبر آمده

ابن سعد : شمر ذوالجوشن! کدامین؟ بلکه آذر آمده

ـ نیست ابراهیم آذر، شاخص کل سپاه!

ـ می شود موسی بود، در دست او باشد عصا!

ـ نیست موسای کلیم الله، به من بر گو فصیح!

ـ آمده زنده نماید مردگان عیسی مسیح؟

ـ نیست عیسای مسیح، فرمانده ی ابن زیاد

ـ پس یقین باشد شعیب، ای باعث جنگ و جهاد!

ـ این شعیب هم نیست، چون داوود آید در نظر

ـ نیست داوود، جنگجو از ذکر نامش درگذر!

ـ هست یعقوب پیمبر این جوان بی مثال

ـ آمدن یعقوب را این جا بود امری محال

ـ یوسف است، از چهره اش میدان منور آمده

ـ نیست یوسف، بهتر از او نزد لشکر آمده

ـ احمد مختار باشد، اصل ختم مرسلین

ـ احمد مختار نبود، این جوان بی قرین

ـ فاتح خیبر، گمانم حیدر حی در است

ـ نیست حیدر، این قمر طلعت علی اکبر است

ـ این جوان باشد نهال گلشن باغ حسین

ـ وارث تیغ دو پیکر، فاتح بدر و حنین

ـ حیفم آید، ابن سعدا! کشته گردد نا امید

ـ پس چگونه جایزه گیری تو از دست یزید؟

ـ 

توضیحی درباره ی کتابی که در دست چاپ دارید، می فرمایید؟

این
کتاب شامل دو بخش اصلی است : ۱ـ چاپ نسخه های تصحیح شده با زمینه ی کرمان.
از اول محرم تا پایان ماه صفر در منطقه ی رابر اجراهایی داریم که این
اجراها :

روز اول محرم، تعزیه ی مرد تعزیه دار یا قانیای فرنگ

روز دوم محرم، تعزیه ی حضرت مسلم 

روز سوم محرم، تعزیه ی طفلان مسلم

روز چهارم محرم، تعزیه ی حجه الوداع

روز پنجم محرم، تعزیه ی حربن یزید ریاحی

روز ششم محرم، تعزیه ی وهب نصرانی

روز هفتم محرم، تعزیه ی حضرت علی اکبر (ع)

روز هشتم محرم، تعزیه ی حضرت قاسم (ع)

روز نهم محرم (تاسوعا)، تعزیه ی حضرت عباس (ع)

و روز دهم محرم (عاشورا)، تعزیه ی عاشورا و بعداز ظهر روز دهم، تعزیه ی غارت خیام

روز
شهادت امام حسن (ع) تعزیه ی امام حسن (ع) و روز شهادت امام رضا (ع)، تعزیه
ی امام رضا (ع) و بعد از عزاداری های ماه محرم و صفر، تعزیه ی قیام مختار
را می خوانیم که تمام این تعزیه ها نسخه ی زمینه ی کرمان هستند که این
نسخه ها تصحیح شده و قرار است در این کتاب چاپ شوند.

بخش
دوم، معرفی گروه های تعزیه خوانی است. در این بخش اطلاعاتی درباره ی گروه
های تعزیه خوان در کرمان، شامل نام گروه، نام اعضاء، اطلاعاتی درباره ی
مکان های اجرای تعزیه در کرمان و پیشینه ای از گروه های تعزیه خوان در
کرمان است.

به نظر شما سوگواره ی تعزیه چقدر توانسته به روند پیشرفت تعزیه در کرمان کمک کند؟

قبل
از این که بنده به سوال شما پاسخ دهم، جا دارد تشکر کنم از تمامی دست
اندرکاران برگزاری نخستین سوگواره ی سراسری تعزیه در کرمان به ویژه جناب
آقای سالاری ریاست محترم حوزه ی هنری استان کرمان که زحمت بسیاری برای
تعزیه در کرمان کشیده اند و به جرأت می توانم بگویم اگر تعزیه در کرمان در
چند سال اخیر پیشرفتی داشته مدیون تلاش های ایشان و همکارانشان در حوزه ی
هنری کرمان است. پانزده دوره سوگواره ی تعزیه گامی مؤثر در پیشرفت این هنر
مقدس است و هم چنین جا دارد تشکر کنم از آقای سلجوقی که به طور جد این هنر
را دنبال کرده و کار می کند. اما باز هم نکته ای که قابل تأمل است این که
دوستان اگر به جای تقلید و استفاده از نسخه های سایر استان ها از منابع
کرمان استفاده کنند و به بحث آموزش بهای بیشتری داده شود مطمئناً ما شاهد
بهتر شدن گروه ها و اجراها خواهیم بود، خاصه گروه های تازه تأسیس.

جناب
آقای قنبری، ضمن تشکر از این که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، اگر
برایتان مقدور است به عنوان حسن ختام، بخشی از یک نسخه که زمینه ی خود
کرمان است را برایمان بخوانید.

من ابیاتی می خوانم از قسمتی که مربوط به گفتگوی حارث با همسرش در تعزیه ی طفلان مسلم است.

ایا
محبوبه ی دیرین / بیا پهلوی من بنشین / چو پرگار از جفا می بین به کار
خویش حیرانم / بنشین در بر من دلبر سیمین بر و لب شکر و خوش منظر و نازک
بدن و غنچه دهن، مونس من / قوت جان، روح و روان، می رسد از کوی وصالت / شب
و روزم به خیالت / به دو چشمان غزالت / که الهی نشود هیچ ملالت / ای زوجه
نیکو سیر و حور وش و مهر لقا / کنی اکنون چه سوال از من بی دل / که
نماندست به دل تاب و توانم / تو ایا دلبر حارث! صدف گوهر حارث / تو به جان
جوهر حارث / تو نگفتی سبب از چیست که حارث شده حیران و پریشان؟ / سحری خرم
و خندان که از این خانه برون رفت و شدم جانب بازار / بدیدم که منادی به
ندا آمده : ای مجمع حضار! / گریزان شده از مسلم افگار / دو فرزند و دو بی
کس / هر آنکس که بیارد به برم آن دو ستمدیده ی بی یار / دهم خلعت بسیار /
زر و زیور و اموال / ایا زن! / ز منادی سخن مصلحت آمیز شنیدم / به سوی
خانه دویدم / به سر اسلحه ی خود برسیدم / به تن خویش کشیدم ز قبا و زره و
خود و به پا چکمه کشیدم …

کلمات کلیدی :شهرستان رابر،وبلاگ شهرستان رابر،عکس های رابر،شهر رابر،مناطق زیبای
شهرستان رابر،سیه بنوئیه رابر،کشکوئیه رابر،موردوئیه رابر،کرمان رابر،بافت
رابر،شهرداری شهرستان رابر،آموزش و پرورش شهرستان رابر،بخشداری شهرستان
رابر،چشمه عروس رابر،چهرن رابر،بخش هنزا رابر،هلیلرود رابر،طبیعت رابر،گل
های شهرستان رابر،زیبایی رابر،درختان شهرستان رابر،تابستان رابر،زمستان
شهرستان رابر،بهار رابر،رودخانه رابر،تحقیق رابر،پاییز رابر،ابراهیم
پارسایی رابری،رابر،وبلاگ شهرستان رابر،عکس های رابر،شهر رابر،مناطق زیبای
شهرستان رابر،حسینیه رابر،کمک به حسینیه رابر،کمک به ساختمان حسینیه، کمک خیر،کمک انسان دوستانه،آثار ماندگار دنیا و آخرت،کمک،حسینیه،تعزیه،شبیه،تاریح شبیه رابر،تاریخ شبیه کرمان،تاریخ تعزیه رابر،تاریخ تعزیه رابر

۴ دیدگاه

  1. خیلی زیباست

  2. شماره حساب رو بده بعضی دانشجو ها می خوان


    پاسخ نویسنده:

    شما یه نفر رو که میدونم الکی میگین و نمی خواین.چون خودتون رابری هستین و می تونین همونجا کمک کنین.اگه جز شما کسی خواست ، چشم …

  3. اقای پارسایی ضمن سلام شما حتما از جریانات بر گزاری تعزیه در رابر اطلاع چندانی ندارید که نوشته اید تعزیه در رابر دوسال است که بر گزار می شود چرا که تعزیه در حسینیه شهید زرین کلاه رابر با بهترین وجه و به طور مداوم بر گزار شده و هیچ زمانی قطع نگردیده است در جریان باشید و واقعیت ها را بنویسید و سال گذشته نیز این گروه تعزیه خوانی در همایش تعزیه خوانی کشور در لامرد فارس بر گزار گردید و مقام دوم در کشور را کسب کرد
    و می توانید سی دی های این تعزیه را پیدا کنید

    • دوست عزیز اگر به تاریخ ارسال پست دقت نمایید متوجه می شوید این نوشته مربوط به امسال نیست،مربوط به سه،چهار سال پیش است.آن زمان که تعزیه پس از توقف مقطعی در حسینیه جامع رابر،دو باره از سر گرفته شده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Rabour.ir