نام:حمید
نام خانوادگی:عسکری
محل تولد:شهرستان رابر
شغل:مدیر مرکز هنرهای آوایی و نمایشی کشور
در سال هزار و سیصد و پنجاه درشهرستان رابُر در استان کرمان متولد شد.خانواده ی پدری او، ماه هایی از سال را در این شهرستان زندگی می کنند و بقیه ی سال، در شهرستان زرند هستند. او تا بخشی از دوره ی راهنمایی را در شهرستان رابر تحصیل کرده و دیپلم متوسطه ی رشته ی «فرهنگ و ادب» را در شهرستان زرند گرفته. در کنکور سراسری رتبه ای در حدود پانصد کسب می کند و در دانشگاه تهران پذیرفته می شود. این در حالی است که بنا به اتفاقاتی،تاریخ تولد او در شناسنامه اش،دو سال قبل از تولد واقعی اش درج شده و احتمالا هوش و پایداری او است که ضرورتی برای اصلاح این امر ایجاد نمی کند. به این ترتیب او ،در حالی در کلاس درس فلسفه ی دانشگاه تهران می نشیند که فقط شانزده سال داشته و اتفاقا گروه نسبتا پرتعدادی از ورودی های حدود شصت نفره ی آن دوره،کسانی هستند که بعد از تشکیل خانواده و تغییراتی در رشته های تحصیلی مختلف،در این کلاس حاضر شده اند. یعنی سن بعضی از آن ها،دوبرابر او بوده است.او از دوره ی دبیرستان به موسیقی علاقمند می شود و این علاقمندی به مطالعه کتاب((تئوری موسیقی))اثر عزیز شعبانی خلاصه می شود،هنگامی که به تهران می آید،علاقه اش به خواندن چند کتاب مرتبط دیگر تمایل پیدا می کند. در سال دوم تحصیل در دانشگاه،تعدادی از دانشجویان هم کلاسی او که مسئول برگزاری اردوی آشنایی با دانشگاه،برای ورودی های جدید بوده اند،نمی توانند در دانشگاه حاضر شوند و به طور کاملا اتفاقی حمید عسکری در عمل انجام شده ای قرار می گیرید و با مقداری رودربایستی عهده دار این بخش می شود.((هویک اوهانجانیان))که مردی حدودا چهل و پنج ساله است،در آن سال هزارو سیصد و شصت و هشت تصمیم به شرکت در کنکور گرفته بوده و پذیرفته شده است،اوهانجانیان که ذاتا فردی کنجکاو و با اراده بوده،تحصیل در رشته ی پزشکی را در سال آخر رها کرده و در رشته ی علوم سیاسی قبل از انقلاب و پس از آن،در رشته ی زیست شناسی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرده بود و متوجه می شود که چون قبلا از امکانات تحصیل تا مقطع لیسانس استفاده کرده،طبق قانون مجاز نیست دیگر بار در این مقطع تحصیل کند. این مشکل را با راهنمای گروه که حمید عسکری است مطرح می کند. دکتر حجه الاسلام حسن احمدی،رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی،در آن دوره از اساتید گروه فلسفه دانشگاه تهران بوده و اوهانجانیان از طریق حمید عسکری،در جلسه ای مشکل را با دکتر احمدی طرح می کند. پیشنهاد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را می پذیرد و عسکری مامور افتخاری معرفی منابع کنکور و امکان رفع اشکال های احتمالی اوهانجانیان در زمینه ی فلسفه می شود. آشنایی بالا می گیرد و پای عسکری به منزل اوهانجانیان باز می شود. پیانو و دیگر سازهایی که در منزل ایشان می بیند،توجه او را جلب می کند. اگر چه اوهانجانیان از ادامه ی تحصیل منصرف می شود. اما ظاهرا شاگرد مستعد با پشتکاری را که هر معلم و استادی را بر سر ذوق می آورد یافته است. عسکری شانزده سال نزد این استاد. موسیقی و زبان ارمنی را می آموزد. سال ۱۳۷۸ عسکری در کنکور کارشناسی ارشد در زیرگروه هنر شرکت می کند و در بین گروهی که عمدتا تحصیلات آکادمیک موسیقی داشته اند،رتبه ی یازده را در کشور بدست می آورد. این رتبه اگرچه نام او را در لیست قبولی ها نمی آورد،ما اعتماد به نفسی ایجاد می کند که منجر به پذیرش توصیه ی استاد،برای ادامه ی تحصیل در ارمنستان می گردد. در راستای اجرای این تصمیم،عسکری یک سال کتب درسی((کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان))را نزد استاد خود در تهران می آموزد. به طوری که به راحتی در رشته ی آهنگسازی پذیرش می شود و حتی بعضی اصطلاحات تخصصی موسیقی را،خود دانشجویان ایرانی- ارمنی، از او می آموختند.
به آکادمی آموزش موسیقی کنسرواتوار گفته می شود،طبق قوانین کنسرواتوار،شخصی که دو سال در یک رشته تحصیل کند، می تواند برای تحصیل در رشته ی دیگری از موسیقی اقدام کند. عسکری از سال دوم به بعد، همزمان در رشته ی((رهبری گروه کر))نیز تحصیل می کند. آهنگسازی را تا اخذ مدرک دکترا و رهبری گروه کر را تا پایان مقطع کارشناسی ارشد ادامه می دهد. به نظر نمی رسد در ایران فرددیگری این دو مدرک را توآمان داشته باشد.
در ارمنستان،مرکزی وجود دارد به نام آکادمی هنر که جایگاهی فراتر از دانشگاه دارد. یکی از اساتید به عسکری پیشنهاد می کند که با توجه به تحصیل او در این دو رشته ی تخصصی،می تواند در آن آکادمی،پایان نامه ای بنویسد((تنظیم ترانه های محلی برای گروه کر در موسیقی قرن بیستم))عنوان پایان نامه ای است که عسکری به آکادمی هنر ارمنستان ارائه کرده است. تاکنون هیچ ایرانی دیگری امکان ورود به آن آکادمی را نداشته و در حال حاضر حدود سه فصل از پنج فصل پیش بینی شده برای این طرح طی شده و اکنون چهارمین فصل آن به نیمه رسیده است. درج حداقل ۳ مقاله ی علمی در نشریات معتبر موسیقی،از جمله شروط آکادمی هنر است که دو مقاله از عسکری در نشریات ارمنستان به چاپ رسیده و مقاله ی دیگری با عنوان،((تاثیر موسیقی محلی بر آهنگساز))در شماره ۲۶ و۲۷ مجله ی گزارش موسیقی در بهمن ماه ۸۸ ایران به چاپ رسیده،حمید عسکری علاوه بر استاد اوهانجانیان،مجتمع فرهنگی،آموزشی علامه طباطبایی را عاملی می داند که اگر نبودند،امکان توفیق او تا این سطح وجود نداشت. سابقه ی خوب همکاری عسکری با مجتمع از سال ۷۲ تا سال ۸۰ منجر به این می شود که مجتمع،برای تحصیلات او،حمایت مالی همه جانبه ای داشته باشد که این حمایت ها تا اتمام تحصیلات او پایدار می ماند. مراکز آموزشی دیگری که عسکری خدمات قابل توجهی به آن ها ارائه کرده است نیز در ابتدا قصد مساعدت با او را داشتند،اما در همان سال های ابتدایی،این همکاری ها از جانب آن مراکز قطع می شود.
عسکری نه فقط از لحاظ مالی، بلکه از نظر اخلاقی و انسانی خود را قدردان مجتمع می داند. او همزمان با اتمام تحصیلات در مهر ۱۳۸۷ به عنوان مدیر مرکز هنرهای آوایی و نمایشی مجتمع منصوب شد.
سوابق تحصیلی
دکترای موسیقی از آکادمی علوم ارمنستان.
کارشناسی ارشد و آسپیرانتورا (دکترای ) آهنگسازی از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان
کارشناسی ارشد رهبری کر از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان
کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران
سوابق پژوهشی
* تالیف مقالات تخصصی در زمینه موسیقی :
تاثیر موسیقی محلی بر آهنگساز –ماهنامه تخصصی گزارش موسیقی –ش. ۲۶ و ۲۷ – تهران ، ۱۳۸۸
تنظیم ترانه های محلی برای گروه کر–ماهنامه تخصصی گزارش موسیقی– ۲۶ و ۲۷ – تهران ، ۱۳۸۸
پیوند آهنگساز با موسیقی محلی – کتاب مقالات کنفرانس علمی – پژوهشی اکادمی علوم ارمنستان – ایروان – بهار ۲۰۱۰
داوید حالاجیان (آهنگساز ارمنی)و تنظیم ترانه های محلی برای گروه کر- مجله ی کانتغ ( نشریه علمی – پژوهشی وزارت آموزش عالی ارمنستان)– شماره (۴۲ ) ۱– ایروان. ۲۰۱۰
روبن گریگوریان ( آهنگساز ایرانی) و تنظیم ترانه های محلی ایرانی برای گروه کر – مجله ی کانتغ ( نشریه علمی – پژوهشی وزارت آموزش عالی ارمنستان)–– شماره (۴۸) ۳ – ایروان. ۲۰۱۱
آثار کرال آهنگسازان مجار – مجله ی کانتغ ( نشریه علمی – پژوهشی وزار
ت آموزش عالی ارمنستان)– شماره (۵۰) ۱ – ایروان. ۲۰۱۲
همچنین تالیف چندین مقاله ی دیگر نظیر : “موسیقی در اشعار حافظ“ ، “نقش لالایی در شکل گیری حافظه ی موسیقیایی کودک“ ، “ریشه در زمین – برگ در آسمان “ و ..
* سوابق آموزشی
تدریس در کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان بمدت چهار سال (۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶)
تدریس در کنسرواتوار تهران ( ۱۳۸۶)
تدریس هنرهای آوایی در مجتمع های فرهنگی – آموزشی ( فارابی – سیدالشهدا – علامه طباطبایی تهران)
مدرس چندین دوره ی” آموزش هنر مربیگری سرود در مدارس ” برای مربیان استانها مختلف کشور.
* سوابق اجرایی و عضویت ها
عضو کانون آهنگسازان خانه موسیقی ایران ( از سال ۱۳۸۸)
مدیر مرکز هنرهای آوایی و نمایشی مجتمع فرهنگی – آموزشی علامه طباطبایی ( از سال ۱۳۸۷)
موسس و رهبر گروه کر اردیبهشت. ( از سال ۱۳۸۸)
داور بخش موسیقی کرال جشنواره عدالت و امید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. (۱۳۸۷)
داور چندین دوره مسابقات هنری دانش آموزان سراسرکشور در رشته سرود ( از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱)
دبیر گلبانگ سرود مجتمع علامه طباطبایی ( از سال ۱۳۸۸)
برگزاری کنسرت انفرادی در تالار اپرای ملی ارمنستان با شرکت ارکستر اپرای ملی ارمنستان ( به رهبری کارن دورگاریان ) و گروه کر مجلسی ارمنستان ( به رهبری روبرت
ملکیان) -۱۳۸۸
کسب دیپلم افتخار از مسابقه ی آهنگسازی برای نگارش” سه تابلو برای گروه کر”. (۱۳۸۶)
* آثار منتشر شده :
انتشار مجموعه ای از آثار آهنگسازی با عنوان پرسپولیس توسط شرکت A m c– 1388
انتشار سه مجموعه از قطعات آوازی برای کودکان و نوجوانان با عناوین : ۱) ستایش ۲) ترانه قطره ها ۳) صلح و گفتگو. ( ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰)
ساخت موسیقی چندین نمایش و فیلم، از جمله : کنتراست ، شکارچی و پرنده ، شهادت طلبان ، آژیر قرمز و …
آهنگسازی کتاب گویای درس ادبیات در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان. تهیه
شده توسط دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت
آموزش و پرورش(۱۳۸۹)
آهنگسازی کتاب گویای درس قران در مقطع ابتدایی. تهیه شده توسط دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش(۱۳۹۰)
* فهرست گزیده ی آثار :
کانتات ” طرح نو ” –برای تکخوان باریتون ، گروه کر چهار صدایی و ارکستر سمفونیک ، ( بر اساس چهار غزل از حافظ)
قطعه پرسپولیس –برای ارکستر سمفونیک
قطعه ی دماوند –برای ارکستر سمفونیک
کوارتت زهی
تاملات – قطعه ای برای ابوا و پیانو
رباعیات خیام – تومانیان – قطعه ای برای تکخوان باریتون ، فلوت ، ابوا ، کلارینت ، هورن ، ویلنسل و پیانو
سه تابلو برای گروه کر : الف ) پاییز – بارون ب) زمستان سپیده بی پایان ج) بهار آفتابی
الهی سینه ای ده آتش افروز – برای گروه کر ( بر اساس شعری از وحشی بافقی)
ملکا ذکر تو گویم – برای گروه کر ( بر اساس شعری از حکیم سنایی )
الهی مرا آن ده که آن به – برای گروه کر ( بر اساس مناجات خواجه عبدالله انصاری )
The Opening. ( ترجمه سوره ی مبارکه ی حمد ) برای گروه کر.
تو بیو – تنظیم ترانه ی محلی ایرانی برای گروه کر
گل گندم –تنظیم ترانه ی محلی ایرانی برای گروه کر
دم کُل – تنظیم ترانه ی محلی ایرانی برای گروه کر
اسب کرنگ – تنظیم ترانه ی محلی رابری برای گروه کر
* سابقه فعالیت در آموزش و پرورش
از سال ۱۳۷۰ تا کنون ، بعنوان مربی سرود ، آهنگساز و داور جشنواره های سرود پیوسته در عرصه ی هنر آموزش و پرورش حضوری فعال داشته است. در این مدت ، به طور ویژه با چهار مجتمع فرهنگی – آموزشی در سطح شهر تهران همکاری نزدیکتری داشته است :
مجتمع فرهنگی – آموزشی علامه طباطبایی ، از سال ۱۳۷۲ تا کنون
مجتمع فرهنگی – آموزشی بانک تجارت ، از سال ۱۳۷۲تا ۱۳۷۶
مجتمع فرهنگی – آموزشی فارابی، از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱
مجتمع فرهنگی – آموزشی سیدالشهداء ، از سال ۱۳۷۶ تا۱۳۸۱

افزون بر این ، در سالهای ۱۳۸۰ ، ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ رهبری گروه سرود ۱۳۵۷ نفره سازمان دانش آموزی شهر تهران را بر عهده داشته و در مراسم جشن ۲۲ بهمن در میدان آزادی ، به اجرای برنامه پرداخته است.
به جهت ظرفیت بالای فعالیتهای هنری در مجتمع فرهنگی – آموزشی علامه طباطبایی و همچنین دیدگاه خلاقانه هنری هیئت موسس این مجموعه ، از سال ۱۳۸۱ به این سو ، تمامی فعالیت های هنری خود در حوزه سرود دانش آموزی را در این مجتمع متمرکز ساخته و در سال ۱۳۸۷ ، بعنوان مدیر مرکز هنرهای آوایی و نمایشی این مجتمع منصوب گردید.
در طی سالهای گذشته ، بارها بعنوان مربی و یا آهنگساز برتر در مسابقات متعدد سرود ، در سطح مناطق ( شهر تهران ) ، استان تهران و کشوری ، انتخاب گردیده است.
تا کنون حدود هشتاد قطعه برای گروه های سرود دانش آموزی آهنگسازی نموده است که از میان آنها به سرودهای خاطره انگیز زیر می توان اشاره نمود :
ستایش ( بر اساس ترجمه سوره مبارکه حمد )
خط خورشید (بر اساس شعر قیصر امین پور درباره ی انقلاب اسلامی ایران )
شب و علی ( بر اساس شعر استاد شهریار )
قافله عشق حسین(ع) ( بر اساس شعر سهیل محمودی )
بشارت ( بر اساس شعر سهیل محمودی در وصف امام زمان عج )
صلح ( بر اساس شعری از ح. عسکری )
بی تو بسر نمی شود (بر اساس شعری از مولانا )
دولت عشق (بر اساس شعری از مولانا )
شاه باقی (بر اساس شعری از مولانا )
بوی بهار (بر اساس شعری از مولانا )
من خیلی خوشحال شدم از موفقیتهای آقای عسکری که با تلاش فراوان به درجات بالایی در موسیقی دست یافته اند و باعث افتخار رابر میباشند! سالها پیش ما دوستان خانوادگی نزدیکی بودیم و با پدرم به میهمانی خانواده آقای عسکری میرفتیم و آن زمان من دانش آموز دبستان بودم حدود ۳۰ سال پیش! از اون زمان دگر هیچ اطلاعی از ایشان نداشتم تا امروز که این مطلب بسیار شعف انگیز را خواندم. سپاس از شما مدیر پر تلاش سایت رابر و همکاران برای اطلاع رسانی و به امید موفقیتهای بیشتر برای آقای عسکری عزیز!
جناب میلاد کریمی
سلام
از اینکه با لطف و مهربانی به زندگی نامه ی هنری بنده پرداخته اید بسیار سپاسگزارم.
آرزومند تندرستی و بهروزی جنابعالی، آقای پارسایی و سایر جوانان خلاق و کوشای سرزمین دوست داشتنی ام ( رابر) می باشم.
با تجدید ارادت
حمید عسکری رابری
ممنون جناب دکتر عسکری . جناب عالی از مفاخر شهرستان رابر هستید .
حضور شما بزرگترین دلگرمی برای ما در ادامه دادن اینگونه فعالیت ها خواهد بود.
جناب آقای عسکری عزیز
سلام
واقعا توسیف اینکه چقدر خوشحالم که تونستم بالاخره پیداتون کنم برام سخته و قطعا در قالب کلمات نمیگنجه
من در سالهای ۷۷ و ۷۸ تو دبیرستان فارابی شاگردتون بودم و تو اون دوران کلی ازتون درس زندگی و موسیقی گرفنم
یادمه اون سالها کلی اجرا داشتیم تو خانه معلم و جاهای دیگه با سرودهای صبحی دگر و نازنین مادر و سرود ملی سابق .یادمه مقام اول منطقه رو هم بدست آوردیم
چقدر زمان زود میگذره و چه روزای خوبی بود.
کاش بشه دوباره ببینمتون و دستتون رو ببوسم
صمیمانه دلتنگتونم
حمید قوامی
سلام جناب قوامی
بسیار متشکرم ار ابراز لطف شما.
امیدوارم فرصت دیدار مهیا گردد.
Askarihamid@yahoo.com
کاش در مکانهای دولتی استخدام نمیشدند تا همین راه پر افتخار قبل از ورود به «شورای موسیقی» و «هیئت علمی دانشگاه» رو ادامه میدادند.
چه تعداد کثیری از دانشجوهای ایشون هستند که پشت سر ایشان چه حرفا که نمیزنند!
از شخصی که فلسفه خوانده و با مفاهیم انسانشناسی و رفتار اجتماعی آشناس بعید بود اینجور شخصیتی پیدا کنن
باعث تاسفه از دست دادن افرادی که با این شیب در حال اوج گرفتن بودند اما با ورود به «سیستم دولتی» چنین سقوطی کردن
استاد، ای کاش مثل روزهایی شوید که تازه از ایروان برگشته بودید و همهی ما دانشآموزان شور و اشتیاق شاگردی شما رو داشتیم.
مثل اون روزها شوید